بی تکراری و تنوع در صنایع دستی ایرانی

تفاوت بین صنایع دستی و  تولید ماشینی در چیست؟

صنایع دستی را می توان  تولید یک صنعت هنری با “استفاده از هنر دست افراد به واسطه ابزارهای اولیه و مواد بومی دانست.

قبل از توضیح در مورد صنایع دستی  ابتدا به  ویژگی هایی یک تولید ماشینی میپردازیم:

  •  یکنواختی در تولید
  • یکسانی نقش و رنگ
  • هم سایز بودن و هم فرم بودن

امروزه  بیشتر محصولاتی که تحت عنوان صنایع دستی عرضه می گردند ترکیبی از  کار  ماشین ها و دست هاست

در هر گروه  از صنایع دستی ،قسمتی از کار که به کمک ماشین انجام می گیرد متفاوت است. بدیهی است هر چقدر این میزان  بیشتر باشد یکسانی و شباهت تولیدات بالاتر می شود.

در سال های اخیر با توجه افزایش تقاضا این هنرهای سنتی برای سرعت بخشیدن در تولید، سهم ماشین بالاتر رفته  که منجر به این شده که خلاقیت در تولیدات  کاهش یافته  و  ازکیفیت صنایع دستی کاسته شده است.

درخصوص تفاوت بین صنایع دستی موجود در بازارهای جهانی و ایران این نکته حائز اهمیت است که سهم زیادی از بخش تولید صنایع به اصطلاح دستی موجود در بازار، کار دست نیست بلکه  کار ماشین است و تنها درمرحله نهایی، دستی بر آن نهاده می شود.

این نکته رو درنظر داشته باشید که وجه تمایز  این هنرهای سنتی با محصولات امروزی در پروسه تولید خلاصه نمی گردد، صنایع دستی در ایران، زاییده ذهنی خلاق و هنرمندانه است و فرهنگ، تمدن، باورهای فرهنگی و طرز تفکر و قدمت فرهنگی آن منطقه در خلق این هنرهای دستی دخالت دارند، به طوری که، هنر صنایع دستی را نه به عنوان یک کالا، بلکه به عنوان یک تبادل ارزش ملی و فرهنگی تلقی می نمایند.

بی تکراری در صنایع دستی و انتظارات در خرید اینترنتی:

زمانی که اشخاص به صورت اینترنتی خرید انجام میدهند انتظار دارند که محصول دقیقا مطابق تصاویر و توضیحات  شما باشد اما اینچنین است.درست است که خریدار به تصاویر و توضیحات شما اعتماد میکند و محصولی را خرید می نماید
اما در  هنر صنایع دستی  باید  خلاقیت آفریننده کار را هم در نظر بگیرید که ممکن است با توجه به مسایلی نظیر حال و هوا و ذوق و… باعث می شود هر بار  تغییر کوچکی در کار خود بدهد و شانس شباهت از بین برود اصلا برای او انجام کار تکراری خسته کننده است و جلوی خلاقیتش را می گیرد.پس انتظار دو کار کاملا یکسان را نداشته باشیم .

بنابراین بهتر است  برای حمایت هنرمندان و احترام به  خلاقیت در این هنرها و بالارفتن شانس فروش اینترنتی،  تفاوت های کوچک را به دید زیبایی ای حاصل از تنوع این آثار و خاص بودن آن نگاه کنیم.

انواع  صنایع دستی ایرانی:

در صنایع دستی با توجه به تفاوت های مختلف در ابعاد و نوع این هنرهای دستی از منظر سازمان ثبت جهانی، در دسته بندی های  مختلف قرار میگیرند که شامل موارد زیر می باشد

  1. ساخت زينت‌آلات
  2.  ساخت ساير فرآورده‌هاي دستي
  3.  مینا کاری
  4. معرق کاری
  5. خاتم سازی
  6. حصیربافی
  7. دست بافی
  8. منبت کاری و کنده کاری بر روی چوب
  9. نازک کاری روی چوب
  10. حکاکی و تراش برای روی سنگ
  11. حکاکی بر روی فلزات و آلیاژها
  12. کاشی گری
  13. توليد ات چرم
  14. شیشه گری
  15.  سفالگری و سرامیک کاری
  16. نمدمالی
  17. ملیله کاری
  18. چاپ های سنتی

مدیر

سایت درجه یک،مرکز فروش آنلاین محصولات نمد طبیعی| جهت سفارش محصولات به صورت تکی و عمده می توایند با ما در ارتباط باشید تلفن تماس:09913746057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
  09913746057
بستن
بستن