لباس چوپانی و تن پوش نمدی؛ پوششی برای محافظت از سرما

لباس نمدی

جهت خرید انواع لباس چوپانی با ما تماس بگیرید 09913746057 یکی از لباس‌هایی که در میان جوامع روستایی و عشایر از گذشته‌های بسیار دور تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است، لباس چوپانی و تن پوش نمدی است. این تن پوش یک لباس ساده و در عین حال کاربردی است که عصای دست چوپانان در فصل سرما به شمار می‌رود. سرمای مناطق روستایی و عشایری در زمستان بسیار شدید و طاقت‌فرسا است. چوپانان باید برای حفاظت از خود در برابر سرما از پوششی که عایق حرارتی است، استفاده کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. در ادامه در خصوص لباس چوپانی و تن پوش نمدی بیشتر بحث می‌کنیم.

لباس چوپانی

لباس چوپانی و تن پوش نمدی

نام اصلی لباس چوپانی کپنک است که یک نوع بالاپوش به حساب می‌آید که به صورت گشاد دوخته می‌شود و جنس آن از نمد (پشم گوسفند) است. از نظر ظاهری مشابهتی بین کپنک و قبا وجود دارد؛ چراکه کپنک نیز جامه‌ای بلند است و معمولا تا زیر زانو ادامه پیدا می‌کند. اما کپنک بسیار گشادتر از قبا دوخته می‌شود.

کاربردهای کپنک

در ابتدا اشاره کردیم که کپنک یا لباس چوپانی برای محافظت از چوپانان در فصل سرما مورد استفاده قرار می‌گیرند. پشم گوسفند به عنوان یک عایق حرارتی مناسب به حساب می‌آید و به همین دلیل برای تولید کپنک از آن استفاده می‌شود. به علاوه این ماده به عنوان ابزاری به شمار می‌رود که روستانشینان به سبب نگهداری از دام به وفور به آن دسترسی دارند.

لباس چوپانی و تن پوش نمدی؛ پوششی برای محافظت از سرما

کاربرد کپنک صرفا به حفاظت از سرما محدود نمی‌شود. این پوشش ضخیم در برابر نفوذ باران نیز کاملا مقاوم است و اجازه عبور آب را به سطح داخلی خود نمی‌دهد. همچنین به سبب بزرگ بودن این نوع لباس‌ها، در فصل گرما می‌توان از آن به عنوان سایه‌بان نیز استفاده کرد.

چوپانان برای خوابیدن در صحرا و بیابان نیز می‌توانند به راحتی از کپنک به عنوان پتو و زیر‌انداز به طور همزمان استفاده کنند. همچنین این پوشش تا حدودی فرد را از گزند جانواران و خزندگان نیز مصون نگه می‌دارد.

استفاده از کپنک در نقاط مختلف ایران

لباس چوپانی و تن پوش نمدی در ابتدا در بخش‌های خاصی از کشور نظیر کردستان توسط چوپانان استفاده می‌شد، اما رفته‌رفته در تمام بخش‌های کشور مورد استفاده قرار گرفت. در گویش‌های محلی مختلف به کپنک اصطلاحا پَستک، پُستک، کُرکوش و کفنک نیز گفته می‌شود. بسیاری از اقوام ایرانی در گذشته از این نوع پوشش استفاده می‌کردند.

 خرید بهترین لباس چوپانی نمدی و تن پوش از جنس نمد طبیعی

 

مراحل تولید کپنک

تولید این نوع لباس‌ها با دست و به کمک برخی ابزارهای مخصوص انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

کمانی کردن

در ابتدا باید پشم‌ها را به صورت یکدست کوتاه کرد. برای این منظور پشم‌های بلند را به کمک پشم بر کوتاه کرده و در ادامه پشم را حلاجی می‌کنند. این فرآیند کمانی کردن نام دارد.

قالب زدن

در این مرحله به کمک نوعی قالب حصیری که در واقع طبق پیکره کپنک طراحی شده است، بخش‌های مختلف کپنک را آماده می‌کنند و پشم‌ها را متناسب با هر بخش روی قالب حصیری می‌ریزند. در این مرحله سه لایه پشم روی همدیگر گذاشته می‌شود. در انتها نیز باتوجه به ذوق و سلیقه تولید‌کننده امکان ایجاد نقش‌ها و طرح‌های مختلفی روی سطح نمد وجود دارد.

لباس چوپانی

گل دادن

در ادامه با لوله کردن قالب و نمد مال کردن آن توسط یک فرد، پشم‌های بکار رفته در مرحله قبل در هم پیچیده می‌شوند که اصطلاحا به این کار گل دادن گفته می‌شود.

آماده کردن یقه و آستین

پس از پیچیده شدن پشم‌ها به یکدیگر نوبت به آماده کردن یقه و آستین لباس چوپانی و تن پوش نمدی می‌رسد. همچنین با مشخص کردن جلو و پشت لباس، درزهای آن توسط تولیدکننده دوخته می‌شود.

پیش کشیدن

در این مرحله ابتدا تمام سطح لباس را به محلولی از آب و صابون آغشته می‌کنند و با دست روی پشم‌ها می‌کشند. این کار موجب می‌شود که پشم‌ها نرم‌تر شوند. در ادامه مجدد لباس را لوله می‌کنند. سپس با دست آن را می‌کشند. این کار برای این منظور انجام می‌شود که لباس استحکام کافی را پیدا کند. این کار را چند بار انجام می‌دهند.

وامال کردن

در این مرحله اگر در بخش‌هایی از لباس پشم‌ها به خوبی در هم تنیده نشوند، استادکار به کمک دست آن نواحی را ترمیم و اصلاح می‌کند و مجدد کار پیش تنیدگی را انجام می‌دهد.

تیرز کردن

در انتها لباس را به دور چوب می‌پیچند و با دست و پا آن را نمد مال می‌کنند. این کار مدت زمان نسبتا طولانی انجام می‌شود تا قوام لباس را به خوبی به ارمغان بیاورد. در نهایت لباس را زیر نور آفتاب خشک می‌کنند.

خرید لباس چوپانی و تن پوش نمدی

فروشگاه اینترنتی درجه یک، به عنوان یک فروشگاه عرضه کننده محصولات صنایع دستی و سلامت محور به شمار می‌رود که شما عزیزان می‌توانید محصولات ارزشمند صنایع دستی به وسعت تمام ایران را در آن تهیه کنید. برای خرید لباس چوپانی و تن پوش نمدی نیز می‌توانید سفارش خود را در سایت درجه یک ثبت کنید و محصول مورد نظر را در هر کجای ایران که هستید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

مدیر

سایت درجه یک،مرکز فروش آنلاین محصولات نمد طبیعی| جهت سفارش محصولات به صورت تکی و عمده می توایند با ما در ارتباط باشید تلفن تماس:09913746057

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
  09913746057
بستن
بستن