نمد مالی از دیرینه ترین صنایع دستی چهارمحال و بختیاری

نمد مالی

نمد مالی یکی  از هنر‌های اصیل و قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری می باشد .نمد نوعی بافته سنتی است که از پشم گوسفند بهاره که الیاف بلندی دارد تولید می شود. برای تهیه این کالا نمد مال ها زحمت فراوانی متحمل می شوند و در تولید آن، عملیاتی تحت عنوان بافتن انجام نمی دهند. بلکه فرد نمدمال  با ایجاد فشار و تحت تاثیر رطوبت و حرارت ،الیاف پشم  در هم تنیده شده و بافتی را به وجود می آورد که هم قابلیت تبدیل شدن به زیرانداز را دارد و هم در تهیه کلاه و نوع خاصی پوشش برای مردان، زیر‌اندازهایی به نام زیرمنقلی و پادری مورد استفاده قرار می گیرد.

این نکته قابل ذکر است که مقدار پشمی که برای هرمترمربع  فرش نمدی لازم است با مقدار پشم لازم برای تولید قالی برابر است اما چون زمان تولید نمد بسیار کوتاه‌ و حدود یک روز است قیمت آن از دیگر انواع فرش ها مناسب تر است.

 نمد مالی

شهرکرد شهر ملی نمد

چهارمحال بختیاری به عنوان یکی از قطب های مهم تولید نمد در ایران و حتی دنیا به شمار می رود. یکی از شغل های قدیم مردم این استان به ویژه در شهرستان های بروجن و شهرکرد نمد مالی بوده است. به نحوی  که شهرکرد مرکز این استان به عنوان شهر جهانی نمد معروف است. و نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را دارد. اهمیت پرداختن به این هنر در شهر کرد به حدی است که مسئولین گردشگری این استان در صدد ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه هستند.

کاربردهای نمد

نمدمالی،به عنوان یکی از صنایع دستی تولیدی و از بدو شکل گیری زندگی اجتماعی انسانها وجودداشته است. از قرن های گذشته نیاز به زيرانداز و تن پوشي گرم و به واسطه وجود دام فراوان و توليد پشم زياد به عنوان ماده اوليه ،تولید نوعی بافته سنتی که از پشم گوسفند تولید می شد رونق یافت.

نمد در سال‌های دور کاربرد‌های بسیاری در تولید محصولاتی  از جمله زیرانداز، شنل چوپانی و کلاه داشته ولی با گذشت زمان و ورود فرش‌های ماشینی و موکت به خانه ها این نقش کم رنگ تر شده، ولی بهره گیری از مواد اولیه طبیعی و نداشتن مواد شیمیایی  و کابرد این صنایع دستی در حوزه پزشکی و صنعت خودرو،بسیاری از خانوار‌ها را به سمت خرید این  محصول ترغیب می‎کندباتوجه به اینکه.به روز کردن صنایع  متناسب با نیاز‌های روز بشر امری طبیعی و ضروری است و نمد از جمله صنایع دستی  است که قابلیت به روز شدن را داراست تولید نمد‌های مدرن در همین راستا توانسته نقش مهمی را در استمرار این هنر صنعت ایفا کند.

برچسب ها

مدیر

سایت درجه یک،مرکز فروش آنلاین محصولات نمد طبیعی| جهت سفارش محصولات به صورت تکی و عمده می توایند با ما در ارتباط باشید تلفن تماس:09913746057

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
  09913746057
بستن
بستن