4 تفاوت تابلو فرش دستباف و ماشینی و نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

نکات مهم در خرید تابلوفرش دستباف و ماشینی

هنگامی که تصمیم به خرید تابلو فرش  گرفتید به اولین مواردی که باید دقت کرد کیفیت محصول و مقدار هزینه ای است که میخواهید انجام دهید.در این مطلب نکات مهم در خرید و تفاوت بین تابلوفرش دستباف و ماشینی را بررسی میکنیم:

آنچه درانتخاب و خرید تابلو فرش باید بدانیم

تابلو فرش عموما در اندازه های کوچک از ۳۵ *۵۰ سانت تا ۳ * ۲ متر بافته میشود ، تابلو فرش ها جزو کالاهای لوکس و تجملی محسوب میشوند و همچون تابلو روی دیوار نصب میشود و جلوه زیبایی به محیط میدهد. هرچند که تابلو فرش‌ های اصیل همگی دستباف هستند و نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی محسوب میشوند اما با این حال امروزه تعداد بیشماری از تابلو فرش ها در بازار بصورت ماشینی تولید شده که دارای طرح های متنوع بوده و طرفداران خود را نیز دارند.

  1. عموما اطلاعات تابلو فرش یا هر فرشی در قسمت پشت آن جایگذاری میشود ، بنابراین میتوانید با چک کردن پشت کار از وجود شناسنامه تابلو فرش اطلاع پیدا کرده و آن را مطالعه فرمایید.
  2. میتوانید با نگاه کردن به پشت تابلو فرش نوع گره های آن از نظر درشت و یا ریز بودن را بررسی نمایید ، همچنین اگر کمی دقت کنید میتوانید با نگاه کردن به پشت کار از میزان دقیق بودن شانه هایی که  توسط بافنده زده شده نیز اطلاع پیدا کنید.
  3. ممکن است با نگاه به تابلو فرش متوجه کجی بافت آن نشوید چراکه  کجی در طرح تابلو فرش گم  می شودد و معمولا قابل تشخیص نخواهد بود. با بررسی پشت تابلو فرش میتوانید به این مساله پی ببرید چراکه هرگونه کجی در بافت از این طریق قابل مشاهده است.
  4. قاب میتواند کجیهای فرش را بپوشاند در حالیکه اگر دو طرف تابلو فرش بدون قاب را روی هم بگذارید به راحتی متوجه کجی های آن خواهید شد.
  5. اگر قصد خرید تابلو فرشی را دارید که توسط استاد موردنظرشما بافته شده و یادارای  برند خاصی است  بهتر است از فروشگاه های معتبر و یا حتی الامکان از خود بافنده خریداری نمایید چراکه درحین رفو و مرمت فرش و سایر فنون نظیر آن این امکان وجود دارد که امضاء یا نام اشخاص در زیر تابلو بافته شود و تنها در صورتی که خیلی حرفه ای باشید میتوانید این مساله را تشخیص دهید.
  6. توجه داشته باشید که تابلو فرش هایی که چله ی ابریشمی دارند گران قیمت تر هستند ، با نگاه کردن به چله میتوانید ابریشمی یا نخی آن را میتوانید  تشخیص دهید ، چله و یا پرزهای ابریشمی بسیار ظریف تر و درخشنده تر از نخ میباشد و قاعدتا جلوه بسیار زیباتری نیز به کار میدهند.
  7. نکته دیگری که باید در نظر داشت پرداخت تابلوفرش است. پرداخت فرش و تابلو فرش  یک هنر محسوب می شود و اگر بدون مهارت انجام شده باشد نه تنها در کیفیت ظاهری تابلوفرش تاثیر منفی دارد بلکه از ارزش آن نیز میکاهد.

تشخیص تفاوت تابلوفرش دستباف و ماشینی

تشخیص تفاوت تابلوفرش دستباف و ماشینی

تابلو فرش دستباف پدیده ای نو ظهور در صنعت و هنر فرش ایرانی می باشد واز آنجا این تابلوهای زیبا، فرش‌های نفیسی هستند که کار دست بافندگان ماهر است که مهارت و دقت و صبوری فوق العاده ای برای این نوع بافت پیچیده بهره می برنداز نظر هنری ارزش بسیاری دارند و قیمت آن در مقایسه با تابلوفرش‌های ماشینی گران‌تر است. اما تابلو فرش ماشینی در مقایسه با مدل‌های دستباف آن تنوع بیشتری داشته و از نظر رنج قیمت نیز ارزان‌تر هستند.

1.کیفیت ساخت :

امروزه ماشین آلات نیز قادر به تولید تابلو فرش با کیفیت بالا می باشند  ولی باز هم نوع دستباف تابلو ها بسیار قوی تر و دارای عمری طولانی  می باشند .

در بافت تابلو فرش دستباف هر یک از گره ها به صورت اختصاصی زده شده و به یک ریسمان پایه متصل میشوند ولی گره در تابلو فرش های ماشینی در اصل گره نیستند بلکه الیاف به دور یک ریسمان پایه پیچیده میشوند و با استفاده از دستگاه فشار یا گرما الیاف به ریسمان می چسبند.

۲.کیفیت مواد اولیه :

مواد اولیه به کار رفته در تابلو فرش های دستباف عموما از پشم و ابریشم  می باشدکه  پشم  درای مقاومت بالایی است. مطالعات نشان داده است که طول عمر پشم قرن ها به طول می انجامد .وهمچنین.پشم رنگ های طبیعی را به خوبی جذب میکند و در نتیجه فرشی درخشان بدست می آید.

ولی الیاف به کار رفته در تابلو فرش های ماشینی از نایلون و الیاف مصنوعی است که هرچند درخشش بالایی دارد ولی پس از مدتی کاملا از بین میرود.

۳.ظاهر تابلو فرش :

در نگاه اولیه به هر دو مدل تابلو فرش تفاوت زیادی قابل تشخیص نیست . ولی با نگاهی دقیق به الیاف فرش میتوان فرش دستباف و ماشینی را تشخیص داد . از دیگر راه های تشخیص فرش ماشینی و دستباف ، گره های الیاف و همچنین حاشیه های دوخت شده به تابلو میباشد.

۴.قیمت :

از دیگر راه های تشخیص فرش ماشینی از دستباف مقایسه قیمت آن هاست  که قیمت تابلو فرش دستباف خیلی بیشتر از تابلو فرش ماشینی است.

در کل باید گفت اگر به دنبال  تابلوفرش هستید برای خرید تابلو فرش دستباف کاربردی هنری و طولانی مدت دارد در حالی که اگر تابلو فرش ماشینی خریداری کردید کاربردی کوتاه مدت و موقت دارد.

تشخیص تفاوت تابلوفرش دستباف و ماشینی

مزایای خرید تابلو فرش دستباف:

در فروشگاه درجه یک میتوانید با خرید تابلو فرش های دستباف آن را به عنوان یک پس انداز و سرمایه گذاری داشته باشید چون لوازم دستباف و دست ساز بعد از گذشت مدت زمانی میتوان آن را چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش رساند. . درجه یک می‌تواند شما را همراهی کند تا به جای آن‌که مدت زیادی در شهر بچرخید، در زمان کمتری زیباترین انتخاب را داشته باشید و یا طرح مد نظر خود را تبدیل به فرش کنید.

انواع نقشه های تابلوفرش

  • مناظر طبیعی
  • حیوانات
  • گل و سبد گل
  • اشخاص
  • چهره
  • نقاشی های معروف نقاشان جهان
  • و…
یک هدیه تجملی و ماندگار

تابلوفرش‌های دستباف نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی هستند و از دیرباز تاکنون جزو اشیای لوکس و تجملی بوده‌اند. زیرا مانند فرش ارزش افزوده پیدا می‌کنند و به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شوند.و می‌توانند گزینه مناسبی برای هدیه دادن به شمار آیند. پس اگر در فکر تهیه هدیه‌ای منحصر به فرد، ارزشمند  برای عزیزانتان هستید درنگ نکنید؛ طرح‌های مختلف تابلوفرش چشم انتظار شمایند

برچسب ها

مدیر

سایت درجه یک،مرکز فروش آنلاین محصولات نمد طبیعی| جهت سفارش محصولات به صورت تکی و عمده می توایند با ما در ارتباط باشید تلفن تماس:09913746057

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
  09913746057
بستن
بستن