چوقا بختیاری لباس محلی بختیاری

چوقا بختیاری چیست؟

چوقا بختیاری که با نام چوخا بختیاری نیز شناخته می‌شود؛ به‌عنوان لباس محلی بختیاری و عمدتاً بالاپوشی برای مردان شهرت دارد.

پیشینه چوقا لباس اصیل بختیاری

بر اساس شواهد فرهنگی و تاریخی اولین نقشه بافت  این لباس بختیاری به شکل امروزی در دهه ۱۲۹۹ استفاده شده است و پیشینه این بالاپوش محلی را به دستان هنرمند زنان ایل کیارس از بختیاروند یا بهداروند مرتبط می‌کند.

به‌این‌ترتیب چوقا لری بختیاری کیارسی اولین چوقا با نقش سفید و سیاه است که تبدیل به نماد چوقا بختیاری شده است.

چوقا بالاپوشی محلی از الیاف پشم گوسفند بهاره است که در طول تاریخ نه‌تنها نقش متداول‌ترین لباس عشایر در دامنه‌های سرسبز زاگرس را عهده‌دار بوده، بلکه لباس رزم و لباس بزم مردان ایل، و نماد قدرت و توانمندی ایل‌های لر و بختیاری در منطقه چهارمحال‌و‌بختیاری نیز محسوب می‌شده است.

چوقا بختیاری

ساختار چوقا بختیاری

پارچه چوقای بختیاری معمولاً بر روی دارهای پارچه‌بافی افقی نساجی بافته می‌شود و شامل تارهایی از جنس پنبه و پودهایی از پشم گوسفند بهاره است.

چوقا که به‌صورت بافت گلیم ریزبافت یا به شکل نمدمالی تولید می‌شود، لباس محلی بختیاری مردانه است و دارای بلندی زیر زانو، بدون آستین و یقه و دکمه؛ بالاپوشی گرم و مراقبت‌کننده‌ برای روی تمام البسه محسوب می‌شود.

چوقا نمدی

نقشه چوقا

چوقا نماد چیست؟ معنی خطوط لباس بختیاری چیست؟ نقشه چوقا طرحی ثابت و فرمی درهم‌آمیخته از بخش‌های سفید و سیاه، نمادی از پیشروی سفیدی در سیاهی و هماهنگی نقش و خط است.

روایتی از توصیف معنای نقشه چوقا لری بیان می‌کند که نقوش سفید بر روی چوقا نمادی از فرشته مینو

و نقوش سیاه نمادی از تاریکی است که نقوش سفید به سمت بالا پیش می‌رود و در سیاهی و تاریکی نفوذ می‌کند و آن را در بر می‌گیرد.

چوقا به معنای مکانی بلند و تپه‌ای فراز است که با نقش و طرح بر لباس محلی بختیاریها هماهنگی نمادین دارد. ابعاد پارچه چوقا معمولاً با طول ۲.۵ تا ۳.۵ و عرض ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر تولید می‌شود.

چوقا نمدی

چوقا نمدی

ساختار منسوج چوقا با روش تولید نمد از الیاف پشم گوسفند تولید می‌شود، یا با تاروپود نخ‌های ظریف پنبه‌ای با الگوی گلیم‌بافی بافته می‌شود.

قطعات پارچه چوقا را پس از بافتن یا تبدیل‌شدن به نمد به‌اندازه لازم می‌برند و کنار هم می‌دوزند.

چوقا بختیاری

انواع چوقا بختیاری

لباس محلی بختیاریها یا چوقا با یک فرم و طرح و نقشه به نام ایل‌هایی که تولید‌کننده چوقا هستند نیز شناخته می‌شوند.

از جمله معروف‌ترین چوقا لری در مناطق زیبای دامنه‌های زاگرس و چهارمحال‌و‌بختیاری می‌توانیم به نام‌های زیر اشاره کنیم:

  • چوقای بختیاری
  • چوقا فیلی
  • چوقا بویراحمد
  • چوقا ممسنی
  • چوقا لکی

چوقا برای عشایر از گذشته تا کنون نقش مهمی در حیطه پوشش و مراقبت در برابر سرما و گرما داشته است. همچنین بخشی از سبک زندگی و همراهی وفادار در طبیعت بوده است.

امروزه چوقا بختیاری – لباس محلی اصیل ایرانی قدم به دنیای مد گذاشته است و به‌عنوان بخشی از فرهنگ و صنایع‌دستی چهارمحال‌و‌بختیاری موردتوجه و موردپسند است و گزینه جذابی برای طرف‌داران مد و زیبایی در داخل و‌ خارج از کشور ایران محسوب می‌شود.

برای خرید بهترین محصولات نمدی و خرید چوقا می‌توانید به فروشگاه اینترنتی درجه یک مراجعه نمایید  یا با شماره 09913746057 تماس بگیرید  و از انتخاب کیفیت و زیبایی در کنار هم لذت ببرید.

برچسب ها

مدیر

سایت درجه یک،مرکز فروش آنلاین محصولات نمد طبیعی| جهت سفارش محصولات به صورت تکی و عمده می توایند با ما در ارتباط باشید تلفن تماس:09913746057

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
  09913746057
بستن
بستن